Celebryci minionych epok
W klasach 7a, 7b i 7d realizowana jest w roku szkolnym innowacja
"Celebryci minionych epok". Na dłużej zatrzymujemy się nad życiorysem
autorów lektur, co pozwala lepiej zrozumieć treść
utworów. Biografie autorów bywają fascynującym
źródłem informacji o epoce i pogłębiają interpretację
dzieła.
realizujące innowację: Olga Łącka, Jarosława Gawin
Lektury to nie tylko litery...
W roku szkolnym 2019/2020 w klasie 8a realizowana jest innowacja
"Lektury to nie tylko litery..." . Pozwala ona na nieszablonowy
odbiór lektur szkolnych. Sprawia, że trudne w odbiorze teksty
literackie przybierają "oswojone kształty". Pracowaliśmy już nad
projektem dotyczącym "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza tworząc galerię
postaci. Ostatnio realizowaliśmy projekt dotyczący "Balladyny" Juliusza
słowackiego.
Olga Łącka
Innowacje przyrodnicze.
Nikt z nas nie lubi nudy. A na pewno nie lubią jej pełni energii
i zapału do pracy uczniowie klas 4-6. Wychodząc naprzeciw ich
oczekiwaniom, ale też w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań, powstała
Facebookowa strona BIOLOGIA-LUBIĘ TO. To właśnie tam , możecie
podejrzeć jak ciekawie może być na lekcji biologii czy przyrody.
Zachęcam do zaglądania też na profil na INSTAGRAMIE, gdzie strona, ta
również ma swoje konto. A tymczasem zobaczmy o czym mowa,
w krótkiej fotorelacji.
Mariola Dyl
Zobacz zdjęcia >>>>
Innowacje Zajęcia lekkoatletyczne dla chętnych uczniów SP1
Uczniowie SP1 mają możliwość systematycznego sportowego rozwoju,
uczestnicząc w zajęciach lekkoatletycznych, które odbywają się
cztery razy w tygodniu. Dzieci rozwijają sprawność, samodyscyplinę i
obowiązkowość. Rywalizują z dużym powodzeniem w zawodach
reprezentując szkołę na arenach powiatu i województwa np.
zawodnicy są obecnymi Mistrzami Powiatu w drużynowych biegach
przełajowych dziewcząt i chłopców.
Beata Bodziak
Innowacja- zajęcia sportowe w klasie 5e
Klasa 5e uczestniczy w dodatkowych zajęciach sportowych w wymiarze
dwóch godzin tygodniowo. Pracujemy głównie nad
ogólną sprawnością fizyczną, przygotowujemy się również
do rozgrywek i zawodów sportowych. Ostatnio reprezentowaliśmy
szkołę np. w Biegu Niepodległości i rozgrywkach piłki koszykowej.
Uczniowie tej klasy są Mistrzami Szkoły w indywidualnych biegach
przełajowych i skoku wzwyż.
Beata Bodziak
W ramach innowacji „Eko Planeta – kształtowanie postaw proekologicznych”
uczniowie klas 8 uczęszczający na zajęcia koła biologicznego podjęli
dyskusję na temat choroby, która niestety nadal okryta jest
ogromnym społecznym tabu. 1 grudnia obchodzony jest Światowy
Dzień Walki z AIDS. To jedna z najważniejszych kampanii na rzecz
zdrowia publicznego prowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia
(WHO) od ponad 30 lat. W tym dniu na całym świecie odbywają się
konferencje, spotkania, akcje społeczne i wydarzenia kulturalne,
podczas których mówi się o profilaktyce, o walce z AIDS i
o pomocy chorym. Szacunki ekspertów są niepokojące -
zespół nabytego niedoboru odporności to nadal groźna choroba
– zwłaszcza w naszym regionie, Europie Wschodniej, gdzie liczba
zakażeń wciąż rośnie. Do tej pory na AIDS zmarło około 36
milionów ludzi na całym świecie. Co roku umierają kolejne dwa
miliony. W Polsce od roku 1985 zarejestrowano 17 773 przypadki
zakażenia HIV. Jednak naszym największym problemem jest niska
wykrywalność, a więc zbyt mała liczba osób, które poddają
się testom na obecność wirusa HIV. Leki, które ułatwiają chorym
na AIDS codzienne funkcjonowanie, już istnieją. Choroba ta nie jest już
wyrokiem. Pod warunkiem, że chory odpowiednio wcześnie dowie się o
zakażeniu. Dlatego wykonywanie testów jest kluczowe nie tylko w
grupach podwyższonego ryzyka, ale w całej populacji. Podczas
dyskusji na temat AIDS, uczniowie wywnioskowali, że im większa jest
wiedza na temat tej choroby, tym wyraźniej widać, że jest to dziś nie
tyle problem medyczny, ale przede wszystkim efekt pewnych
procesów społecznych - dyskryminacji, strachu i braku
solidarności.
Symbolem Światowego Dnia Walki z AIDS jest czerwona wstążka,
którą nosi 1 grudnia na ubraniu każdy, kto solidaryzuje
się z zakażonymi HIV i chorymi na AIDS.
Uczniowie klas 8 – „Koło Biologiczne” z opiekunem M. Opar
Innowacja pedagogiczna: Matematyka w zastosowaniach
Program innowacji realizowany
jest równolegle z przyjętym programem
nauczania matematyki. Nie przewiduje ścisłego harmonogramu zajęć. Jego
realizacja zależy od konkretnego tematu lekcji czy zajęć
kółka matematycznego.
Istotą opracowanego programu jest:
• traktowanie wiadomości matematycznych
stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób
integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie
oraz lepsze przygotowanie uczniów do
życia, poprzez położenie nacisku w nauczaniu na osiąganie
przez nich podstawowych kompetencji, a nie głównie wiedzy,
• rozwiązywanie prostych problemów z różnych dziedzin wymagających wiedzy matematycznej,
• posługiwanie się technikami matematycznymi
przy rozwiązywaniu zadań związanych z zaradnością ekonomiczną,
podróżowaniem, wypoczynkiem, dietą, ekologią, itp.
• interpretowanie związków i zależności
wyrażanych za pomocą wzorów, wykresów, schematów,
tabel i diagramów,
• uświadomienie uczniom
przydatności wiedzy matematycznej w praktyce życia
codziennego.
Założenia tego programu osiągane są przez rozwiązywanie nietypowych i
problemowych zadań dostosowanych do poziomu i rozwoju uczniów.
Rozwiązywanie tych zadań daje uczniom szansę zajmowania się problemami
ciekawymi i jednocześnie prezentującymi ekwiwalentność matematyki
stosowanej na co dzień.
Na ostatnich zajęciach kółka matematycznego uczniowie klasy 5e
pracowali nad rozwiązaniem takich problemów jak; obliczenie
szerokości rzeki bez możliwości przejścia na jej drugi brzeg,
obliczenia prędkości wody płynącej w rzece czy prędkości pociągu
przejeżdżającego przez tunel.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA - „PRZEZ ZABAWĘ DO NAUKI” – prowadząca Danuta Tylingo
Zamiana nauki na zabawę, czyli w radość działania,
poznawania, odkrywania i poszukiwania to najlepsze, z czym powinna się
kojarzyć nauka.
Innowacja jest oparta na zabawach i różnorodnych grach
matematycznych, m.in. z wykorzystaniem kart z tabliczką
mnożenia.
Uczniowie klasy 3b są aktywnymi uczestnikami tego matematycznego
przedsięwzięcia od klasy 1, a zabawy matematyczne są ich stałym
elementem nauki. Do projektu włączyły się też inne klasy podczas
corocznych obchodów Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
Koło matematyczne realizowane w ramach innowacji matematyczno-przyrodniczej
W klasie 3c -gimnazjum w grupie uczniów realizujących
innowację matematyczno- przyrodniczą od roku szkolnego 2016/2017
realizowane jest koło matematyczne. Program koła matematycznego jest
przeznaczony dla uczniów o zainteresowaniach matematyczno-
przyrodniczych, którzy zadeklarowali chęć uczęszczania do klasy
o profilu matematyczno- przyrodniczym i wyrażającym chęć poszerzenia
swojej wiedzy z matematyki. Program koła jest bardzo obszerny i bogaty
w treści nauczania, dający możliwość stosowania różnorodnych
metod i form pracy. Tematyka zajęć zawiera zarówno zagadnienia
nieco poszerzające wiedzę zdobytą na zajęciach, jak i zagadnienia
wykraczające poza program gimnazjum. Przedstawione zostają uczniom
ciekawostki matematyczne z którymi nie spotykają się realizując
podstawowy program z matematyki. Uczniowie poszerzają swoją
wiedzę o niektóre zagadnienia szkoły średniej, co daje im
łatwiejszy start na ich kolejnym poziomie edukacji. Dzięki
przedstawieniu matematyki w zastosowaniach, wzrasta ich
zainteresowanie matematyką i czyni z niej przedmiot bardziej przyjazny,
a co za tym idzie zachęca i ułatwia kontynuację nauki na kierunkach
matematycznych. W ramach koła uczniowie wyjechali w 2018r na zajęcia
prowadzone na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Uczyli
się jak przygotować i przeprowadzić konkurs - dwukrotnie prowadzili
Matematyczny Czar Par, konkurs matematyczny dla klas 7 Szkoły
Podstawowej. Nagrywali i tworzyli filmiki ph.
„ Matematyka wokół nas”, „
Poszukiwania liczby PI”,
Matematyka wokół nas cz. 2.
Zapraszamy do obejrzenia wyników pracy uczniów!
Innowacja pedagogiczna dotycząca zajęć z Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, prowadzona w oparciu o własny program autorski:
„BEZPIECZEŃSTWO I KULTURA W RUCHU DROGOWYM”.
Program obejmuje uczniów klas IV – VIII Szkoły Podstawowej nr 1
w Człuchowie. Podczas spotkań uczniowie rozwijają swoje wiadomości
i umiejętności w zakresie:
• bezpiecznego i kulturalnego poruszania się w ruchu drogowym
• prawidłowego poruszania się rowerem na torze przeszkód oraz w miasteczku ruchu drogowego
• przepisów ruchu drogowego
• pierwszej pomocy przed medycznej.
Nauczyciele realizujący program: Zdzisław Kaczkowski i Stanisław Myszka.
Innowacja pedagogiczna
realizowana na zajęciach z edukacji dla bezpieczeństwa w klasie 3d
gimnazjum o profilu ratowniczym. Realizowana jest według programu
autorskiego:
„Potrafię ratować i zapobiegać zagrożeniom”. Nauczyciel realizujący: Zdzisław Kaczkowski.
Celem tych zajęć jest:
• Przekazanie uczniom niezbędnej wiedzy w
zakresie przygotowania instytucji państwa do działania w sytuacjach
kryzysowych.
• Rozwijanie u uczniów zdolności
organizatorskich i komunikacyjnych oraz umiejętności
przywódczych.
• Wyposażenie uczniów w wiedzę
i umiejętności niezbędne do racjonalnych i skutecznych
zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń indywidualnych
i zbiorowych regionalnych i ogólnych.
• Przygotowanie uczniów do udzielania poszkodowanym, możliwej
w określonych warunkach, pierwszej pomocy; kształtowanie postaw ochrony życia i zdrowia własnego, a także innych osób.
• Kształtowanie u uczniów postaw
gotowości do niesienia pomocy potrzebującym, humanitaryzmu i altruizmu.
UDZIAŁ KLASY RATOWNICZEJ W ĆWICZENIACH ORGANIZOWANYCH PRZEZ PAŃSTWOWĄ STRAŻ POŻARNĄ W CZŁUCHOWIE
„BIBLIODRAMA
NA CZEŚĆ PANA” – innowacja pedagogiczna realizowana w
oddziałach przedszkolnych na zajęciach religii
Nauczyciel prowadzący: Renata Kozłowska
Katecheza przedszkolna ma na celu doprowadzenie do otwarcia się
dziecka na głoszone orędzie zbawcze, tak aby mogło kształtować postawy
życiowe zgodne z wartościami chrześcijańskimi. Program nauczania
przewiduje poznanie życia i nauczania Jezusa Chrystusa w oparciu o
wybrane fragmenty ewangeliczne. Wiąże się to jednak z nie lada
wyzwaniem, gdyż opowieści biblijne są umieszczone w zupełnie innym
kontekście czasowym, geograficznym i kulturowym, obcym
współczesnemu dziecku, które w dodatku na danym etapie
nauczania tylko przez krótki czas potrafi skupić swoją uwagę na
omawianym temacie. W związku z tym ogromnie pomocną metodą jest
bibliodrama, dzięki której uczeń może poznawać dzieło zbawcze
Jezusa poprzez osobiste przeżywanie wydarzeń biblijnych, stając się ich
uczestnikiem jako aktor. W ten sposób lepiej uświadamia sobie
treści zawarte w Ewangelii, ma możliwość wypowiadania swoich uczuć oraz
uczy się pracy w zespole.
Innowacja
pedagogiczna: Matematyka w zastosowaniach obejmuje zajęcia z matematyki
w klasie 4e prowadzone przez Elżbietę Maćkowską.
Jej cele to między innymi wdrażanie uczniów do sprawnego
korelowania wiedzy z różnych dziedzin życia i stosowanie jej do
rozwiązywania problemów życiowych, rozwiązywanie prostych
problemów z różnych dziedzin nauki wymagających wiedzy
matematycznej, uświadamianie uczniom przydatności wiedzy matematycznej
w praktyce życia codziennego, matematyzowanie prostych sytuacji
opisanych słownie lub obserwowanych w otoczeniu. Przy wyborze
omawianych problemów zwracana jest uwaga na zasób wiedzy
uczniów z innych przedmiotów. Zadania wykorzystywane na
lekcjach zostały zebrane w zbiór i uszeregowane według
określonych treści matematycznych.
„Języki obce zawsze pomocne”- to tytuł innowacji pedagogicznej realizowanej w SP1 od września 2018r.
Dotyczy ona nauczania drugiego języka obcego w klasie czwartej.
W tym roku szkolnym korzystają z niej uczniowie klasy 4B. Podczas zajęć
czwartoklasiści mają możliwość poznawania języka niemieckiego
korzystając z laboratorium językowego oraz ćwiczeń multimedialnych z
wykorzystaniem tabletów i pracowni komputerowej. Szkoła oferuje
dostęp do rozszerzonej wersji platformy Quizlet, dzięki czemu uczniowie
doskonalą umiejętności językowe samodzielnie tworząc bazowe zestawy
językowe i analizując własne postępy ale także wykorzystując gotowe
ćwiczenia interaktywne.
Innowacja ekologiczna – „Eko Planeta – kształtowanie postaw proekologicznych”
Ludzie w pogoni za codziennymi sprawami zapominają o tym, że
niszcząc przyrodę niszczą samych siebie, że dbając o nią dbają o samych
siebie i o przyszłość następnych pokoleń. Dzieci mogą być
pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska.
Właśnie od najmłodszych lat wyrabiają się pewne nawyki, dlatego tak
ważny jest bezpośredni kontakt dzieci z naturą, rzetelna wiedza o
stanie naszego środowiska oraz zagrożeniach, jakie niesie za sobą
współczesna cywilizacja.
Celem ogólnym jest wspieranie ucznia w przygotowaniu do
aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu najbliższego
otoczenia. Powinien on przyswoić sobie wiedzę o tym, iż wszystkie
elementy środowiska człowieka i jego wytwory są od siebie zależne oraz,
że człowiek swoim zachowaniem wpływa na obecny i przyszły jego stan.
Program ma charakter otwarty, można go modyfikować w zależności od
potrzeb i możliwości uczniów. Realizacja odbywa się na zajęciach
szkolnych i
pozaszkolnych.
Program jest oparty głównie na działalności praktycznej
uczniów, bowiem daje ona najlepsze efekty pozyskiwania
wiadomości i umiejętności
Zrealizowane przedsięwzięcia:
1. Wycieczka do lasu, spotkanie ze służbami leśnymi.
Poznanie środowiska leśnego, korzyści płynących z lasu, źródeł
zagrożeń dla tego środowiska.
2. Organizacja Turnieju Wiedzowego klas 3
„Leśne potyczki”- utrwalenie wiedzy na temat środowiska
leśnego podczas zespołowych zadań konkursowych.
3. Leśny tor przeszkód.
4. Święto Drzewa- warsztaty „Dlaczego drzewa w mieście są tak ważne?”
5. Święto Drzewa- wycieczka, tablica informacyjna, prace.
6. Obserwacje przyrodnicze- JESIENNE MIGAWKI- Okiem
młodego obserwatora przyrody- prace dzieci na korytarzu.
7. Bal u Pani Jesieni – warsztaty.
8. Dyniowy zawrót głowy.
9. W kolorach tęczy – warsztaty plastyczne.
10. Wiem co jem- ekologiczne uprawy, Tydzień
Żytniego Chleba. Warzywa i owoce w szkole. Warzywne zwierzaki –
cudaki. Przygoda z gotowaniem.
11. Z wizytą w Experymencie- Udział w warsztatach
laboratoryjnych- „Witaminowy koktajl”. Komponowanie
zdrowego posiłku. Sprawdzanie wartości spożywanych produktów.
12. Promowanie zdrowego stylu życia- doświadczenia w
Experymencie oraz podczas wystawy „Na zdrowie”.
Lekcje warsztatowe- „Moje ciało”, „Nasze oczy”,
„Ja i moje zęby”.
13. Karp świąteczny prosi – humanitarny sposób traktowania ryb.
14. Organizacja i udział w Ogólnoszkolnej
Zbiórce Kasztanów i Żołędzi. Współpraca z
Kołem Łowieckim „Darz Bór”.
15. Pomoc zwierzętom, udział w akcji charytatywnej dla schroniska.
16. Dokarmianie ptaków.
17. Śmieciowe potwory – recykling to się nam opłaca.
18. NIE DLA SMOGU- NIE TRUJ SĄSIADA- KOCHASZ DZIECI NIE PAL ŚMIECI- Happening
19. NIE DLA SMOGU- Warsztaty plastyczne, pomiary czystości powietrza.
20. EKO-MIKOŁAJKI- Nauka segregacji odpadów- lekcje instruktażowe dla klas I
21. PARKI NARODOWE I REZERWATY
22. Energia- alternatywne źródło, konieczność oszczędzania obecnych zapasów.
Koordynatorzy przedsięwzięć:
K. Kassner, R.Geras, D. Tylingo, M. Opar oraz M. Dyl.
Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego "Angielski nowej generacji" realizowana jest w klasie 3c gimnazjum. Na
zajęciach uczniowie poszerzają wiedzę o kulturze, literaturze, historii
i geografii krajów anglojęzycznych. Założenia innowacji są
realizowane przy użyciu nowoczesnej technologii informacyjno -
komunikacyjnej tj. iPad. Uczniowie pracując w grupach tworzą ciekawe
projekty, prezentacje, filmy, broszury i mapy mentalne w języku
angielskim poszerzając zasób słownictwa i doskonaląc umiejętność
używania języka angielskiego do różnych celów. Oferta
aplikacji jest tak bogata, że stwarza nieograniczone możliwości
twórczego kształtowania procesu nauczania i przyswajania wiedzy.
Marzena Zblewska
Innowacja programowo – metodyczna – „Edukacja przez szachy”
W zajęciach uczestniczą uczniowie klas III – VI. Zajęcia
mają na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów oraz
zwiększenie umiejętności matematycznych, szczególnie w zakresie
logiki, orientacji przestrzennej
i myślenia analitycznego. Kształtują cechy osobowości takie jak
odpowiedzialność, koncentracja, intuicja i odwaga. Rozwijają u
uczniów poczucie własnej wartości oraz wiary we własne
możliwości.
Prowadzący: Zbigniew Suchacki
Innowacja pedagogiczna - Pozalekcyjne zajęcia sportowe "Żyj inaczej".
Prowadząca: Katarzyna Pliszka
Pozalekcyjne zajęcia sportowe "Żyj inaczej" są przeznaczone dla
dziewcząt klas VII - VIII SP nr 1 w Człuchowie. Celem tej innowacji
pedagogicznej jest promowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego,
propagowanie zdrowego stylu życia, stwarzanie warunków do
rozwijania zainteresowań i uzdolnień sportowych młodzieży,
przygotowanie do udziału w zawodach sportowych. Na zajęciach dziewczęta
wykonują ćwiczenia techniczno - taktyczne z zespołowych gier
sportowych ( unihokej, piłka nożna, siatkowa i koszykowa ),
uczestniczą w grach rekreacyjno - sportowych i turniejach szkolnych,
przygotowują się do udziału w Mistrzostwach Powiatu w Unihokeju,
Futsalu, Piłce Siatkowej i Nożnej.