Od wielu lat w
Szkole Podstawowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Człuchowie realizowany
jest autorski program samorządowy „Prawa dziecka
przygotowaniem do życia w społeczeństwie- program kształtowania
samorządności poprzez poznawanie praw dziecka”. Na podstawie
tego programu opracowywany jest plan pracy i kalendarz imprez Samorządu
Uczniowskiego.
PROGRAM SAMORZĄDOWY
Trzeba, żebyś żył dla innych,
jeżeli chcesz żyć dla siebie. (Seneka)
Demokracja wynika z przeświadczenia, że w zwykłych ludziach tkwią
niezwykłe możliwości.
Nazwa programu: Prawa dziecka przygotowaniem do życia w społeczeństwie
- program kształtowania samorządności poprzez poznawanie praw dziecka.
CELE GŁÓWNE
PROGRAMU
* Poznanie i respektowanie praw dziecka.
* Rozwój samorządności szkolnej, zgodnej z demokratycznymi
zasadami.
* Wszechstronny rozwój ucznia.
CELE
SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
* Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
* Ukształtowanie zainteresowań życiem i działalnością społeczną.
* Ukształtowanie nawyków efektywnego
współdziałania w zespole i pracy w grupie (liczenie się z
potrzebami innych, gotowość wzajemnej pomocy, tolerancja,
podporządkowanie się interesom zbiorowym, ofiarność dla zespołu).
* Kształtowanie umiejętności racjonalnego organizowania i kulturalnego
spędzania wolnego czasu.
* Ukształtowanie gotowości podejmowania obowiązków i
odpowiedzialności za ich realizację.
* Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i
społeczności lokalnej.
* Kształtowanie umiejętności planowania zadań i ich urzeczywistniania.
* Kształcenie kreatywnych postaw.
* Rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i
samodzielności. * Kształcenie wyobraźni i fantazji, kształcenie
pomysłowości, krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji.
* Kształcenie samodzielności i niezależności w myśleniu i działaniu.
* Uświadomienie posiadanych predyspozycji i możliwości
twórczych
* Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej.
* Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.
* Dbanie o dobre imię szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji
zgodnie z programem wychowawczym.
OCZEKIWANE CECHY UCZNIA PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU
* Jest samodzielny i otwarty. Samodzielnie porusza się w obrębie
własnego środowiska. Stara się być dobrym kolegą, umie nawiązywać z
nimi więzi. Liczy się z potrzebami i korzyściami grupy
rówieśniczej. Umie rozwiązywać konflikty bez agresji, a
także potrafi radzić sobie z porażkami i niepowodzeniami. Rozważa
ewentualne uwagi i sugestie dotyczące popełnianych przez siebie
błędów. Posiada swój własny punkt widzenia i
potrafi go bronić.
* Jest troskliwy i życzliwy. Przejawia troskę o innych. Śpieszy im z
pomocą w razie potrzeby. Stara się nie sprawiać innym przykrości, umie
opanowywać negatywne emocje. Jest przyjaźnie nastawiony do otaczającego
środowiska
* Jest odpowiedzialny. Jest świadomy, że samodzielne podejmowanie
decyzji wiąże się z możliwością ponoszenia konsekwencji swoich działań.
Przewiduje skutki swych czynów.
* Jest tolerancyjny. Szanuje odrębność innych i stara się być życzliwy.
Rozumie, że każdy człowiek jest indywidualnością i ma prawo do życia i
rozwoju.
* Jest przygotowany do pełnienia dalszych ról społecznych.
Będzie przejawiał zainteresowanie życiem społecznym. Wykazuje się
zrozumieniem lokalnego środowiska i dąży do jego ulepszania. Zna,
rozumie i akceptuje normy i zasady społecznie uznawane. Dostrzega
korzyści, ale i zagrożenia płynące z demokracji i wolności.
* Jest aktywny, twórczy i kreatywny. Podejmuje i proponuje
zadania mogące polepszyć sytuację własną i innych. Stawia pytania,
śmiało wyraża swoje myśli, swobodnie wypowiada się na tematy dotyczące
najbliższej społeczności.
ZADANIA NAUCZYCIELA/OPIEKUNA SAMORZĄDU
* Zmierza do tego, aby uczniowie znajdowali w szkole środowisko
wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym,
psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
* Wspiera rozwijanie dociekliwości poznawczej;
* Dąży do tego, aby uczniowie stawali się coraz bardziej samodzielni w
dążeniu do realizacji zadań indywidualnych i społecznych, i by godzili
dobro własne z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i
odpowiedzialność za innych;
* Uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia
społecznego oraz przygotowywania do życia w rodzinie i w społeczności
lokalnej;
* Dostosowuje przekazywanie odpowiedniej wiedzy, umiejętności i postaw
uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.
* Umożliwia uczniowi poznawanie świata, otaczającego środowiska.
* Wspomaga samodzielność uczenia się i inspiruje do wyrażania własnych
myśli i przeżyć.
* Rozbudza ciekawość poznawczą uczniów oraz motywację do
dalszej edukacji, tworzy warunki wspomagające rozwój, proces
uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
Inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów.